Andre dag i ny jobb

Da ass.rektor Lise tok runden på slutten i går for å få stikkord om hva dagen hadde gitt, var mitt svar «mer oversikt». For det var følelsen jeg satt igjen med. Jeg visste hvilken dør jeg skulle gå inn og hvor jeg kunne sette sykkelen da jeg kom. Jeg visste hvor garderoben var, at det var skap der, og hvor kontoret mitt var – om enn noe mangelfullt enda (strøm er f.eks. oppskrytt). Jeg kjente igjen mange fjes, husket noen nye navn, og fant meg mer til rette i en forsamling av mange mennesker jeg skal lære å samarbeide med i årene som kommer.

Etter en dag med enveis-informasjon, ble gårsdagen en innledning til samarbeidstanken som er så viktig på NGV. For etter lunsj startet arbeidet frem mot den store åpningsfesten 24. august. Vi gikk til gruppene vi har valgt og startet med å planlegge hva vi skal gjøre, og hvordan vi skal organisere elevene i disse gruppene. Vi delte ideer, tanker og oppgaver, og kom frem til noe alle var enige om. Rammene vi laget er ikke så rigide, siden vi ikke har møtt elevene enda og ikke vet hva vi har å jobbe med. Dessuten er det ikke alltid ting går helt etter planen, da kan det være greit om planen åpner for variasjon.

Nettet på skolen var ikke helt snilt med meg i går, så jeg skrev deler av referatet «offline». Notatene fra samarbeidet om aktivitetsgruppene ble lagt på wikien vår siden det er noe som skal jobbes videre med og inngå i plan for oppstartsukene. Det ligger likevel en god del på typewith.me også fra i går. Jeg skal lime inn/tilpasse de notatene jeg gjorde for meg selv slik at disse også blir tilgjengelig for andre enn meg.

Nå var det godt med helg. Det er enorme mengder informasjon å ta til seg. Men det er herlig å ha planleggingsdager der det kommer klare føringer fra ledelsen i stedet for en innholdsløs «tid til årsplanlegging», og det er godt med en ledelse som stiller krav til lærerne. Disse fire dagene inneholder obligatorisk opplæring i både hørselshemming og tilhørende utstyr (inkludert tolker), wiki, google, netvibes ++, og smartboard. Vi skal høre om visjoner og arbeidsmåter og utviklingsplan. Det er ikke aktuelt å si «dette kan jeg» og forsvinne for seg selv, da er man forventet å bidra med sin kunnskap så vi deler og lærer av hverandre. Og jeg liker det sånn. Andre, kanskje mer erfarne lærere, tenker kanskje ikke sånn, men vil ha tid til eget arbeid, men det aner meg at det ikke er den typen lærere som har søkt jobb på NGV. Ikke mange i alle fall. Samarbeid, deling og fokus på sosiokulturell læring har stått i fokus helt fra utlysingen til stillingene, og det gjennomsyrer alt vi nå opplever og gjør. Og årsplaner? De skal også lages. De to neste planleggingsdagene inneholder noen timers faggrupper der vi ikke bare får beskjed om «planlegging» men en tydelig «Legge en plan for timene de første ukene.» Vi vet hva vi skal gjøre og hva som forventes. Vi vet at vi skal ha felles årsplaner i fagene. Og akkurat som elevene nyter vi godt av klare mål.

3 kommentarer (+add yours?)

  1. Trackback: Tweets that mention Andre dag i ny jobb « Kjemikerens utvikling -- Topsy.com
  2. Roy Eide
    aug 14, 2010 @ 21:51:50

    Gratulerer med ny jobb. Det ser ut til at du har fått en spennende arbeidsplass. Lykke til med nye utfordringer. Gleder meg til å høre status for skolestart etc.

  3. Trackback: Tredje dag, og godt i gang! « Kjemikerens utvikling

Legg igjen en kommentar

Følg med

Få nye innlegg levert til din innboks.

