En ide – struktur av undervisning gjennom et år

Det hele begynte litt i fjor.

Det har fortsatt med noen strø-tanker her og der i år.

Tanken slo rot under Johs Totlands innlegg på kurset tirsdag.

Jeg kommer «ofte» i en situasjon jeg er helt sikker på at jeg ikke er alene om. Elever uteblir fra prøver, leverer ikke arbeid osv. De mangler vurderingsgrunnlag. Av gode eller dårlige grunner. Men de har rett på en vurdering, såklart forutsatt at de har oppfyllt sin plikt som elever; møtt til og deltatt i undervisning i et fornuftig omfang. Så hva gjør vi da når vurderingsgrunnlaget blir tynt? Slik læreplan og forskrifter nå er formulert er det målene i læreplanen som er grunnlag for vurderingen, og vi burde knytte prestasjoner mot mål slik at vi teller opp karakterene i de forskjellige målene når vi skal sette terminkarakter. I etterkant av prøver får jeg alltid forespørsler om man kan ta den opp igjen pga fravær, noen elever er fortvilte fordi de har lagt ned en stor innsats i å lese til prøve, men så blir de syke og kan ikke møte opp.

I følge Totland har vi egentlig en plikt til å gi disse elevene en sjanse til å vise hva de kan. Men jeg (og sikkert mange med meg) har litt tungt for å lage ekstra prøver «hele tiden». Så, mens Totland fortalte om sitt system, der 1. termin er nærmest prøvefri, slo det meg: hva med å gjøre det slik – at man har små tester underveis for at elevene skal kunne få en følelse av hvor de står, og så ha større oppgaver/presentasjoner/prøver mot slutten av året? Kanskje trenger man heller ikke dem – kanskje skal elevene selv kunne bestemme at NÅ er jeg klar til å vise læreren hvor mye jeg kan i læreplanmål 1, 2 og 3.

Jeg må tenke litt til, men jeg tror jeg skal forsøke å lage en modell for resten av terminen der naturfags-elevene mine skal få velge selv når de vil bli testet i enkelte mål, så må jeg lage klar oppgaver de kan besvare i slike anledninger. Mange vil også ha nytte av å gjøre dette muntlig, og det vil bli lettere om jeg strukturerer det slik at f.eks. annenhver torsdag er det oppgaveløsning, slik at jeg kan ta ut enkeltelever i 15 minutter og høre dem. Det må selvfølgelig også omfatte målene vi lære om i høst, og det må være likt for alle – de som vil FORBEDRE resultatene sine må få sjansen til det.

Det kan diskuteres om dette blir enklere – at man lettere kan få en bedre karakter fordi man kan lese på mindre, men toppkarakterene vil fremdeles (hos meg) kreve at man viser helhetstenkning, kan trekke tråder mellom flere læreplanmål, ha forskjellige vinklinger, trekke inn øvelser osv.

Hva mener elevene om dette?

Legg igjen en kommentar

