Blogging

Lenge siden sist anfall av skrivekløe. Dvs skrivekløen er der, men jeg har ikke funnet roen til å sette meg ned for å skrive noe. Jeg ser det har vært litt rolig på alle de andre bloggene jeg følger i det siste også, vi sitter vel alle i samme situasjon: innspurt av skoleåret, vi skal ha siste runde prøver og innleveringer, vurderingsarbeid, karakterene skal settes og elevene skal forberedes til eksamen.

Jeg er i tillegg litt satt ut av all forvirringen jeg føler rundt denne siste måneden. Elevene er minst like forvirret, og vi bruker end el tid på å finne ut av hva som skjer de forskjellige dagene. Nå har jeg omsider en viss oversikt for meg selv, og så gjelder det å formidle den til elevene. Jeg er ikke kontaktlærer i år, men får likevel mye spørsmål, og vil gjerne hjelpe elevene til å finne litt frem i kaoset.

Men nå altså: litt fred og ro. Fredagene har jeg i år ingen undervisning, og selv om det stadig har dukket opp både møter og konferanser og annet, har jeg innimellom – som i dag – faktisk ingen planer. Og etter å ha oppdatert meg på blogger og spill (det er da vel lov til å være litt nett-spillegal selv om man har passert tenårene med god margin?), begynte jeg å tenke litt på denne nye verden vi er på vei inn i. Eller skolen er på vei inn i. Eller – deler av den. Elevene er der allerede…

Det dukker stadig opp nye pedagoger som blogger om sin skolehverdag, og jeg tror dette kanskje er en veldig god måte å få delt sitt arbeid på. For jeg ser nå at det ikke bare er snakk om å lufte frustrasjoner, men dele tips og ideer. Noen er veldig flinke til å prøve ut ny programvare, og kan dele det videre med tips om faglig bruk. Det er i hovedsak norskfag jeg har sett utvikle seg her, men det kommer stadig fler. Og da tenker jeg også som så at jeg kanskje burde dele ut mine realfaglige tanker og opplegg også? Jeg har jo ikke patent på tankene mine akkurat, og målet må jo være at norske skoleelever får en bedre skolehverdag, med økt nyttig bruk av digitale hjelpemidler slik at skolen ikke er fullt så fjern fra resten av livene deres.

Legg igjen en kommentar

