Omtale av «A short history of nearly everything»

Denne boka burde vært pensum! Med unntak av de siste 2-3 kapitlene, som ble litt vel avanserte og langdryge, var den både spennende, underholdende og svært, svært lærerik. Jeg leste den på engelsk, her i huset leses det meste som er skrevet på engelsk på originalspråket.

Jeg har sittet med tanker om samarbeide mellom lærere i engelsk og naturfag/fysikk/kjemi/biologi, her er materiale for tverrfaglige oppgaver så det holder.

Boka er en murstein på over 1000 sider, og å lese hele greia er for spesielt interesserte. Men utdrag, eventuelt noen få kapitler, burde være overkommelige for elever i vgs. Hvis man velger den norske versjonen kan den rett og slett brukes som kilde til kunnskap, på lik linje med nettsider og tradisjonelle lærebøker.

Faglig sett gir denne boka ikke bare ren kunnskap, men kjennskap til personene bak de naturvitenskapelige teoriene vi kjenner til, og konfliktene som har herjet gjennom tidene, helt frem til vår egen tid. Mange berømte og ukjente navn dukker opp, og Bryson gir kreditt til alle involverte, ikke bare den som satt igjen med nobelprisen. Her får vi innsikt i de tilfeldighetene som ofte har ligget til grunn for viktige oppdagelser, og han fremhever historier (som man kanskje må ta med en klype salt, noe forfatteren også påpeker), både små og store.

Hva den handler om? Tittelen sier det meste: alt. Dette er historien om vår kunnskap om verden, sett fra et naturvitenskapelig synspunkt. Historielæreren min får ha meg unnskyldt, men dette er den første historiske boka jeg har lest som jeg har funnet interessant.

(Du kan trykke på bildet og få link til hvor man kjøper den på amazon.)

4 kommentarer (+add yours?)

  1. Marianne
    Aug 16, 2008 @ 19:00:06

    Hei!

    Jeg og min mann leser høyt i denne boka for tiden, og vi er kommet til en del som dreier seg mye om kjemi. Jeg tenker også at her er det mye som vi kan bruke i undervisningen. Slik som at ‘number of protons gives the atom its identity and number of electrons gives the atom its personality’ (fritt etter hukommelsen). I grunn burde jeg sette kjemi 2 elevene mine i gang med å lese hele den biten om utviklingen av atombegrepet som en slags repetisjon fra i fjor:) Kanskje vi kan ha det som høytlesing i klassen når vi trenger et avbrekk…

  2. Randi Fiksdal
    Sep 03, 2008 @ 10:55:11

    Hei

    Jeg er engelsklektor i Molde. Har samarbeidet med realistene i Vg1 om fellesprosjekter i naturfag/engelsk tidligere. Positivt. Jeg har Bryson-boka og har vist den til kolleger i fjor uten å få respons.
    Har du som er realist, forslag til kapitler i boka som kan brukes? Som går rett inn i læreplanene?

    Hilsen Randi Fiksdal

  3. Kjemikeren
    Sep 04, 2008 @ 20:26:23

    Randi: jeg skal kikke på det og skrive et nytt innlegg, jeg! Gi meg et par ukers tid, så er det klart, tenker jeg. Tar det litt innimellom.
    Forholder meg til naturfag (deler) og kjemi, siden det er de to fagene jeg har undervist. Har ikke snøring på mål i biologi/fysikk, men ser for meg at det er relevante deler der også.

  4. Kjemikeren
    Sep 14, 2008 @ 21:03:25

    Jeg har ikke glemt denne – det er bare så skrekkelig mye annet å tenke på for tiden…

Legg igjen en kommentar

