Omtale av norskboka.no

Dette var en del av min ferielektyre, bibliotekaren vår kom med den like før sommeren, og jeg hadde allerede både hørt og lest om den. Boka er skrevet av Leif Harboe. Siden jeg ikke er norsklærer, leste jeg den av litt andre grunner:

1) Siden jeg er en av skolens IKT-medarbeidere og skal kunne hjelpe mine kolleger inn i en digital skole, vil jeg gjerne sette meg inn i hva som finnes der ute av verktøy som er aktuelle for både lærere og elever.

2) Ren nysgjerrighet – er det noe her jeg ikke har hørt om? Noe jeg ikke har tenkt på at jeg har bruk for? Noe jeg kan fra før?

3) Som realfagslærer med en sterk IKT-tro/overbevisning/avhengighet, er jeg på jakt etter nye ting for min egen undervisning også, og selv om denne boka er myntet på norsklærere i hovedsak, vil det alltid finnes overlapp med andre fag.

Så satte jeg i gang, da. Det å lese norsk går fort, så det tok ikke mange timene. Men det varte ikke lenge før jeg følte meg litt «ubekvem» (ikke helt rett ord, men det beste jeg fant). Jeg følte at jeg satt med feil medium i hendene. Den teksten jeg leste ga inntrykk av å være en hypertekst, med lenker, bilder, og det som kanskje kunne vært videosnutter og lyd.

Innholdsmessig spenner boka over et vidt register, fra eksempler på bruk av digitale verktøy i og utenfor fag, via en del for-og-mot til et viktig kapittel om kildebruk og åndsverkloven. For meg som er på grensen til «digital innfødt» og en svært lav terskel for å ta i bruk nye ting (særlig digitale), er boka kanskje hakket overfladisk og enkel, men for mer normale lærere gir den innblikk i en ny verden, vil jeg tro. Norskfaget kan jeg lite om som skolefag, men jeg vil tro at det er et av de fagene som vil se en størst omveltning i overgangen til en digital tidsalder i skolen. Mange lærere vil nok også ha problemer med å ta inn over seg og inkludere i sin undervisning den enorme mengden av verktøy og informasjon som ligger på internett, og denne boka vil kunne være en guide på veien.

Likevel: hovedinntrykket mitt var et tja. Greit å ha lest. Spent på hva andre kolleger har å si om den.

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Guttorm
    Jul 15, 2008 @ 23:03:15

    http://norskboka.no/ er vel eit tillegg med litt meir informasjon.

  2. Kjemikeren
    Jul 16, 2008 @ 12:19:48

    Det trodde jeg også det skulle være, men hele den dagen jeg gikk med omtalen i hodet og skulle skrive den fikk jeg ikke noe opp på den siden… Dermed var jeg ikke helt sikker på om den SKULLE virke.

    Takk for link.

Legg igjen en kommentar

