Retting med rød penn

I dag har jeg rettet kjemirapporter. (Digresjon: til min store forbauselse leverte alle elevene før fristen gikk ut. Jeg har ikke vært bortskjemt med det disse to årene… Noe de såklart fikk skryt for i dag.)

Jeg har rettet med rød penn.

Laget piler og krøllparenteser og streker i ord som er feil.

Skrevet kommentarer akkurat der de hører hjemme i teksten.

Og jeg har gjort det hele på pc.

Jeg var klok nok til å på forhånd sjekke at dette fungerte som toveiskommunikasjon med elevpc-er med annet operativsystem og annen versjon av office, og det gjør det. Jeg er fremdeles ikke glad i Vista, jeg er rimelig godvenner med Office2007, men jeg er i ferd med å forelske meg i tablet-pc-en. Den har utvilsomt sine svakheter, jeg savner tastaturet når jeg har skjermen klappet igjen og bruker penn, jeg savner pennen når jeg har skjermen i «normalstilling» og bruker tastaturet.

Men tilbake til rettingen. Når jeg bare fikk overbevist pc-en om at jeg skulle åpne dokumentet fra eleven gikk det fort å se over rapportene, og rettingen blir mer intuitiv og naturlig enn når man bruker kommentar-funksjonen i word. (Bruker DirectEdit i ItsL, og åpner direkte, retter, og laster opp automatisk – enkelt og greit. Når det virker.) Problemet med kommentarfunksjonen er at det er få elever som forstår hvordan den virker, og tilbakemeldingen blir dermed ikke særlig effektiv.

Så hvis min kjære nye pc nå bare kan åpne dokumentene den FØRSTE gangen jeg trykker på dem og ikke den andre, så blir dette riktig så bra. Perfekt blir det når DirectEdit funker i Firefox…

Rapportene var forøvrig riktig så bra, litt pirk her og der så blir de godkjent på første forsøk 🙂

6 kommentarer (+add yours?)

  1. Ingunn
    Sep 02, 2008 @ 21:16:59

    Ja, ikke sant? Det beste av to verdener. Jeg vet at det finnes mer avanserte måter å rette på (Markin o.l.), men jeg syns også at det er lite som overgår tablet+penn. Det er enkelt, smidig – og jeg kan rette med pc-en i fanget mens jeg hviler min slitne kropp mot sofaputene 🙂

  2. Marita
    Sep 04, 2008 @ 21:53:09

    Får du Direct Edit/Lag kommentar til å virke sammen med Vista når du åpner dokument som er levert som oppgave? Det får ikke jeg til, har forsøkt å laste ned tillegget som dukker opp, men det funker ikke.

  3. Kjemikeren
    Sep 04, 2008 @ 22:09:07

    Jepp, funket uten å laste ned eller noenting. Nå vet jo ikke jeg helt hva IT har innstallert før jeg fikk maskinen, da.
    Men tragisk nok bare med IE… Firefox og DirectEdit snakker ikke sammen. Får ikke opp linken til Lag Kommentar engang.

  4. Marita
    Sep 04, 2008 @ 22:25:16

    Ok, da er det min hjemmePC som ikke vil det. Det er teit at ITSL og Firefox ikke går sammen ja. Ellers høres det litt fint ut med Tablet, jeg skal prøve meg på Markin i løpet av høsten, i en evig jakt på å finne den mest effektive måten å rette på…

  5. Einar
    Sep 05, 2008 @ 09:19:30

    Directedit er en microsoftfunksjon, og selv om den har vært et problembarn siden den ble lansert, er den topp når alt virker.

    Standhaftige problemer med directedit og IE 7.0 kan løses med å installere browseren på nytt, over den gamle, fra: http://www.microsoft.com/norge/windows/ie/downloads/default.mspx

    Ellers har its learning en supportside som kan være til hjelp: http://support.itslearning.com Se under spørsmål og svar, om vista og directedit.

  6. Marita
    Sep 07, 2008 @ 19:28:15

    Hurra, nå fikk det til, takk Einar!

    Hvis noen andre lurer, her er det jeg gjorde, henta fra supportsiden til itsl:
    På maskiner som har problemet gå inn i internet explorer og der åpner dere:
    Tools->Internet options->Security->Trused sites —- (norsk: Verktøy->Tilpassninger for internet->Sikkerhet->Klarerte områder)
    Her legger dere til http://www.itslearning.com i listen.

Legg igjen en kommentar

