Kvalitetssikring av kjemikalier på skolen

Min første ordentlige jobb var som praktikant på Fiskeridirekatoratets Sentrallaboratorium. Hoveddelen av jobben min bestod i å analysere salt som kom inn fra store båter (bulkskip eller noe slikt?). Hvert salt skulle gjennom 7 analyser tror jeg det var. Jeg er ingen tålmodig sjel, men perfeksjonist til fingerspissene, og egnet meg godt til den type arbeid når jeg bare lærte at ting tar tid. Det var da jeg bestemte meg helt sikkert for at jeg ville bli kjemiker. Denne jobben hadde jeg rett ut fra VGS, som en liten pause før studier på UiB.

Mens jeg jobbet der drev vi med kvalitetssikring med en eller annen sertifisering som mål. (Husker ikke detaljene). Jeg husker at jeg syntes mye av dette var byråkrati og tull, men nå ser jeg at det har noe for seg. Dokumentasjon betyr at man kan nøste opp i feil, og unngå feil og i siste instans ulykker, både for personer, bedrift og miljø.

Dokumentasjonen hjalp også slik at da min «mentor» på denne arbeidsplassen var sykemeldt i lange perioder, kunne jeg likevel finne ut av det jeg lurte på, jeg fant oppskrifter og fremgangsmåter og klarte å løse de fleste store og små problemer som oppstod.

I min neste jobb, på UiB, begynte jeg på eget initiativ å lage tilsvarende oversikt over prosedyrer og tillaging av diverse kjemikalier, fordi det ikke fantes og ingen hadde oversikt. Denne prosessen ble avbrutt av at jeg fikk barn, og siden kom jeg aldri tilbake.

Nå har jeg blitt «verkstedansvarlig» for kjemi-forberedelsesrommet/lageret på skolen, og går i gang med den samme prosessen atter en gang. Ingen har oversikt over hva vi har her. Og det er MYE! Få vet hvordan vi skal lage mange av løsningene vi bruker. Det er gjort et forsøk på å lage en oversikt over utstyret på de tre naturfagsrommene, men den er i papirversjon.

Papirversjoner av slike ting har et stort MEN: de er ikke søkbare! Joda, man har alfabetet, men duverden så mye enklere det er å skrive et ord inn i et søkefelt og finne det man vil. Noen sitter nok på filen til papirversjonen, men den har jeg ikke tenkt å blande meg borti. Jeg har nemlig for lengst sett at den er svært mangelfull når det kommer til kjemikaliene. Så da har jeg begynt, sakte men sikkert, å bygge opp en liten liste selv. Cappelen har også en papirversjon av alle oppskriftene man trenger i kjemi2 (og det er mange) – i boken. Hurra. Tenk så nyttig om de i stedet hadde hatt den som en søkbar liste/database på nettsidene sine…

Enn så lenge lager jeg ingen oversikt over alt vi har, men jeg trenger en liste med oppskrifter å forholde meg til når jeg skal lage til løsninger både for meg selv og andre lærere. De siste dagers «produksjon» og tankevirksomhet har avstedkommet tre filer:

  1. Regneark for utregning av hva man skal veie inn, evt. hvilket volum man skal ta ut for ønsket fortynning.
  2. Avfallshåndtering – her kan jeg alt for lite, og håper FAU lager et nyttig kurs snart. Men en oversikt over de kjemikaliene jeg bruker og hvordan de skal kastes.
  3. Tillaging av løsninger. En liste over alle løsningene jeg bruker (eller blir bedt om å lage for andre) med formel, oppskrift, klassifisering og bruksområde (fag, øvelse, type arbeid).

De tre listene er ganske små enda. Men de er et utgangspunkt for videre arbeid, og ikke minst: de er søkbare. Selv om de blir lange som et ondt år etterhvert, kan jeg fort finne det jeg leter etter.

Og så er det mitt lille hode tenker som så: TENK om jeg hadde kunnet noesomhelst om databaser… *drømme* For jeg vet egentlig ganske nøyaktig hva jeg er ute etter. Jeg bare kan ikke lage det.

Alle tre dokumentene er man hjertelig velkomne til å kopiere, endre, bruke osv… Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 3.0 Unported License.

1 kommentar (+add yours?)

  1. Trackback: Vurdering i naturfagene « Kjemikerens utvikling

Legg igjen en kommentar

