Delingsarena og tumleplass

Delingskulturen er i vinden, både i og utenfor skolen, lovlig og mindre lovlig. Da jeg begynte i skolen høsten 2006 brukte jeg en del tid (ok, mye tid) på å lete etter fornuftige digitale ressurser, diskusjonsfora, delingsarenaer, HVASOMHELST som kunne tyde på at norske lærere har oppdaget internett og blitt innhentet av nåtiden og en moderne lærerrolle, langt fra den ensomme omreisende læreren fra fryktelig-mange-år-siden (ok, historie var mitt aller verste fag og vil alltid være det).

Hva jeg fant?

Fint lite, rett og slett. Og jeg har en viss peiling når det gjelder å lete etter ting på nett. Men deling? Diskusjonfora? (Jeg var medlem i 3 STORE slike for småbarnsmødre, men lærere, som virkelig har mye å lære av hverandre, de driver visst ikke med slikt.)

Jeg fant riktignok dette stedet. Sjekk frekvensen og dato for siste innlegg… sukk. Fant et forum til, men det finner jeg overhodet ikke tilbake til i dag. Det hadde tilsvarende aktivitetsnivå.

Nå sitter jeg plutselig med det motsatte problemet. Det vil si – den store diskusjonsaktiviteten i fag som er relevante uteblir enda, men jeg aner håp. Jeg har nylig meldt meg inn i Del og bruk 09, et gryende nettverk av lærere som mer eller mindre vet opp og ned på en pc. Men i tillegg driver fylket og bygger opp en Fag- og temabank, tilgjengelig fra Skoleportalen, NDLA har jo som kjent fått mye penger til en solid start, og fortsetter i godt driv fremover, HFK FAU Realfag har ryddet skikkelig i faget på ItsL og oppfordrer til deling av opplegg og aktive diskusjoner (ok, der har jeg prøvd meg de siste 2,5 årene, med sørgelig lite respons). Jeg har en blogg her som etterhvert er skremmende ordrik, og etterhvert også ganske innholdsrik, og leser et stort antall andre, i tillegg til at det har dukket opp kunnskapsrike personer på twitter (nei, jeg er fremdeles ikke frelst). Det er også forsøk på en intern delekultur på skolen, der noen bidrar i fag-gruppe-fagene våre på ItsL, uten at jeg er så sikker på om det er en delekultur når det er noen få prosent av personalet som deltar. Vi forsøkte å lage en felles bank for hele skolen, det falt fullstendig i fisk, da ingen bidro.

Og jeg sitter og tenker: hvordan skal vi motivere de anti-ikt/ikke-digitale/ikke-digital-motiverte til å begynne i det små – hvor begynner de? Hva begynner de med? De vil få bakoversveis over den digitale nett-aktiviten jeg bedriver, det får de delvis allerede, fordi når jeg holder kurs går tastetrykkene og meny-navigeringen for fort. Selv om jeg forsøker å ikke hoppe over noe. (Det blir som matematikk – når du har gjort det lenge nok, begynner ting å bli så automatisk at du ikke lenger kan forklare hva du egentlig gjør.)

Samtidig som jeg føler at alle må se den fantastiske aktiviteten som nå brer seg på nett, fikk jeg senest i dag bekreftet at NDLA enda er et fullstendig ukjent begrep for noen. Hva har feilet? Har noe feilet i det hele tatt? Hva kan vi kreve at folk bruker tiden sin på å sette seg inn i, og hva må vi pådytte dem aktivt?

OK, nå ser jeg at jeg blir i overkant filosofisk. Sengen neste.

7 kommentarer (+add yours?)

  1. MaritAa
    Feb 17, 2009 @ 23:54:48

    Snakka med en lærerstudent som tar fordypning i IKT. Virker ikke som de har fått informasjon/oppdaga ikt-læring-bloggeuniverset der. Kanskje en skulle laga ei liste over blogger (Bård Vegar holder jo på) og spredt det iallefall til de som er ansvarlig for å undervise IKT-fordypning på lærerskolene…

  2. kjmork
    Feb 18, 2009 @ 08:55:11

    Kanskje mange av de du nevner her har sittet så lenge og stritta imot at de ikke bare er blitt sår på helene, men også i rompa :-)Det er en ubehagelig situasjon. Det kreves sinnsykt med energi å bare komme seg opp og i tillegg må en jobbe livet av seg for å nå igjen de som var lur nok til å ta tak i rett tid. Er det disse vi skal satse tungt på?
    Tror som MaritaAa sier vi må satse i miljøene der lærere utdannes. Her må det stilles krav både til læreplaner, fagmiljøene og studentene. I ettertid får vi så håpe at de som da kommer inn i skola er i stand til å være aktivt søkende og forstå at ikt/teknologi ikke er statisk og ikke noe som går over.

  3. pgelisa
    Feb 18, 2009 @ 10:52:36

    @kjmork Jeg blir litt motløs hvis man bare må gi opp de av våre kollegaer som ikke har oppdaget mulighetene som ligger i den «digitale skole». Flere av disse kollegaene skal være våre kollegaer i minst 20 år til! Det er nemlig ikke bare de som er over 60 år som er motvillig til å tenke litt nytt.

    @ kjemikeren Gi meg en lyd om du plutselig finner løsningen på hvordan vi kan på en forsiktig måte inkludere våre ikke-digitale kollegaer inn i vår verden. Foreløbig har jeg startet litt i det små. På ITSL har avdeling for realfag og kroppsøving sitt eget fag, med tilhørende «diskusjoner» for de ulike fagdisiplinene. Der legger jeg ut tips og ideer som jeg finner i mitt liv ute i edubloggosfæren. Når mange nok benytter seg av det som jeg legger ut der, har jeg tenkt å tilby et lite kurs i hvordan de kan få tak i den samme informasjonen selv. Jeg tror på at vi først må skape en interesse ved å vise at dette er noe de har glede av, da kommer gjerne motivasjonen for å lære noe nytt?

  4. Dhenriks
    Feb 18, 2009 @ 11:12:45

    Skolen kan betraktes som systematisk konseverende i form, dette former også oss som aktører. Jeg tror det er mange som håper at reformer og teknologimakt skal kunne holdes på avstand, jmf. høy gjennomsnittsalder. Mange organisasjoner og strukturer holder også tilbake fordi det ikke er tydelig avklart eierskap og kompensasjon for merinnsatsen som noen ser det er å publisere. Her må det også taes grep, slik at all den kompetanse som vi har og får betalt for? kommer allmuen til nytte 😉

  5. thomas røst stenerud
    Feb 18, 2009 @ 12:21:34

    Som du sier selv, siden 2006 er din egen problemstilling i ferd med å vri seg fra for-lite til overflod (selv om du selvfølgelig ikke mener at det er «for mye» idag). Ting er i ferd med å skje, og det skjer på mange forskjellige måter, innenfor mange forskjellig arenaer (jfr. facebooks innvirkning, først på jenter, så på de med noen år på baken). Jeg er veldig glad for at ditt fokus handler om deling, og ikke om ikt. Det er ett viktig fokus ikke alle de andre kommentatorene har. Jeg tror også det er måten å «spre ordet» på. Ikt må vise seg egnet til et bruksformål, ikke bare i kraft av egenverdi. Hvorfor bruke ikt om det ikke gir økt læring, deling, resultat, ressurstilgang, medeierskap, kunnskap, delaktighet osv. Når fler skjønner det, tar også fler det i bruk. I den sammenhengen er jeg helt enig med deg, kjemiker, i at spørsmålet er hvordan vi skal få flere av «dvelerne» på banen. Sukk og stønn om nedstøvede veteraner er ikke svaret.

  6. pgelisa
    Feb 18, 2009 @ 16:01:28

    @thomas røst stenerud
    Poenget mitt er også deling, men deling gjennom IKT er jo lettere enn uten, syns jeg iallfall.. 🙂 Spørsmålet blir – hvordan kan vi få flere på banen?

    Det er ikke sikkert at det er teknologien som er hinderet for deling. Mange tenker: «Arbeidet mitt er ikke bra nok til å dele det med andre». Det kan være skummelt med innsyn. Folk er ofte redd for å ikke strekke til, at man ikke gjør en god nok jobb, den kjenner jeg på selv. Og hvem gjør vel ikke det innimellom? Selv er jeg fortsatt ganske fersk som lærer, og kan «skylde på det» (men kanskje ikke veldig mye lenger). Jeg vil tro at det er lettere for folk flest å dele hvis man følger at terskelen er lav, at «alt er godt nok». Jeg vet kanskje mer om «teknologiske duppedingser» enn flere av kollegaene mine (kollegaer både på og utenfor egen skole), mens de har mye mer erfaring i skoleverket enn jeg har – spør du meg så er det et fantastisk utgangspunkt for deling. Men hvordan klarer jeg å få til dette møtet – der alle bidrar med sitt?

  7. thomas røst stenerud
    Feb 18, 2009 @ 19:06:11

    @pgelisa
    poenget er tatt. Jeg la nok litt mye i hjertesukket ditt. Og jeg skjønner (selv om jeg mangler erfaring på området) hvor slitsomt det er å jobbe for å få til deling, uten at «de andre» biter på og deltar… Deling er enklere med ikt, helt klart. Så langt, og sikkert lenger, er vi 100% på nett:)

Legg igjen en kommentar

