Storebror ser meg

Storebror er i dette tilfellet vår kunnskapsminister, Bård Vegar Solhjell, som har sin egen blogg. Han startet for en tid tilbake en serie med innlegg om norske skoleblogger, et prisverdig initiativ. Jeg kan garantere innsikt i mangt og mye i skolehverdagen, fra små filleting til store, dyptpløyende og omveltende diskusjoner. Lille meg ble nevnt, og tirsdag fikk jeg til og med rett kjønn og en unnskyldning.

Jeg grublet litt på om det var en selvfølge at en kjemiker var mann: er det det? Er det slik at «fremadstormende» storkjeftede realister er menn? Nå kunne feiltakelsen vært unngått ved å klikke på «about»-siden min, men jeg gjør jo heller ikke alltid det når jeg surfer innom blogger for å lese litt, danne meg et inntrykk av om dette er noe det er verdt å følge med på eller ikke. Så da tenker jeg: uttrykker jeg meg som en mann? Kanskje er svaret ja, for det er ikke første gangen jeg i anonym web-setting blir tatt for å være mann, nemlig. I krigerske online-spill har jeg et kjønnsnøytralt nick, og noen blir litt småflaue når de oppdager at det er en voksen småbarnsmor de blir knust av… Særlig de som er hankjønn og rundt 20 selv.

Men jeg håper tror at de som har møtt meg i RL ikke kan ta feil… 😉

7 kommentarer (+add yours?)

  1. asvbib
    Feb 26, 2009 @ 12:36:18

    Du er definitivt feminin, men fortsett med å knuse gutta i krigerseke online-spel.

  2. Einar
    Feb 26, 2009 @ 13:04:16

    Når man leser norske blogger som handler om utdanning, bør man statistisk sett gå ut fra at forfatteren er en kvinne. Det er i alle fall min erfaring. Hva som er årsaken til skjevfordelingen vet jeg ikke, men det er sikkert noen som forsker på det.

  3. Roy Eide
    Feb 28, 2009 @ 01:25:10

    Gratulerer! Det er ikke alle som får bloggen sin lest og kommentert av selveste kunnskapsministeren. 🙂

  4. thomas røst stenerud
    Mar 03, 2009 @ 01:46:48

    Einar har selvfølgelig helt rett, det er pussig at en automatisk tilskriver deg hankjønn. Likefullt gjorde jeg det selv i lang tid, og skylder på ei lita språklig finte; En gang i tida bøyde vi titler og sånn etter kjønn, type lærer/lærerinne, sanger/sangerinne osv. Jeg mener ikke at det hadde vært kjempenaturlig om du hadde kalt bloggen din Kjemikerinnen, men du og han Bård V. har rett og slett kommet over en form for svakhet i språket. Eller?

  5. Kjemikeren
    Mar 04, 2009 @ 10:02:03

    Kjemikerinnen.
    Hm.
    Det hørtes jo ikke så verst ut – hvorfor tenkte jeg ikke på det?

  6. Henning
    Mar 15, 2009 @ 13:19:21

    Dessuten har det jo vist seg at de ivrigste spillerne er voksne, slanke (!) kvinner – ikke halvfeite 18-årige gutter…

  7. Kjemikeren
    Mar 15, 2009 @ 21:12:16

    *kikker ned*
    Jo, tilhører nok den slanke kategorien. Voksen kan man diskutere 😉

Legg igjen en kommentar

