En del av en pedagogisk helhet

Lasse Bourelius, Learning Lab, Blekinge tekniska högskola.

Redaktør for www.learningnet.se

Bruker SnagIt mye i forhold til studentene.

Med den nye teknologien har det blitt mulig for alle å studere, hvor som helst, når som helst.

Det å bytte LMS er en 4 års reise, og den fortsetter etter hvert som plattformen utvikler seg. Da de skulle bytte var det veldig viktig å ha en referansegruppe, slik at man hadde noe å velge mellom, og kunne gjøre et kvalifisert valg. Valget falt på ItsL, og de andre systemene ble avviklet i løpet av to terminer. Et krav ble at ALLE skulle gå over til nytt LMS, for å få en fullstendig implementering i systemet. De ga også 10-20% til noen ressurslærere i starten, nå blir de ikke betalt lenger, men mange fungerer jo etter hvert som ressurser for sine kolleger, man lærer litt forskjellige ting. Det er tillatt for de ansatte å eksperimentere med for eksempel Moodle, men ALLE bruker ItsL i jobb, det er nødvendig for å få det til å fungere i et helhetlig system.

De jobber med verktøy for lærende, men har nå også begynt å jobbe med verktøy for forskere. Slide om programvare og verktøy – mye info. Legger vekt på at man skal gå steg for steg, ikke alt i en stor jafs.

Det er ikke helt uvanlig at man studerer på flere institusjoner samtidig i Sverige, da blir det forvirrende med flere forskjellige LMS. Det har blitt vanlig, og viktig, med wiki, chat osv. De bruker iTunesU (lansert i Skandinavia 13. januar i år) for å formidle forelesninger, og bruker e-møter i stedet for å møtes i RL. Mange trenger en halvprofesjonell hjelp for å lage læringsmidler, og det tilbyr da LearningLab slik at lærerne kan utvikle sine egne læringsmidler. De laget det til en konkurranse for å motivere lærerne til å lage læremidler.

Viser litt fra et «læringsobjekt» – dette om prosessen å lage digitale læremidler, at man lager det som byggeklosser slik at det er enkelt å bytte ut og oppdatere deler. Dette ligger ute på BTH, i form av 6 -zip-filer, åpent tilgjengelig med CC-lisens (?).

Det har vært vanskelig å komme seg inn på iTunesU fordi det krever veldig mye, men de har valgt å gå sammen med noen andre og bygge opp en tilsvarende struktur selv. Siten bygges opp på svnesk og engelsk. For å formidle nye ting, bruker de RSS, siden det både er enkelt, billig og veldig anvendelig. Det er et læreobjekt om dette også. (hm, jeg finner ikke de publiserte greiene… )

Tips: bambuser – mulighet for å sende live fra 3G-mobil til nett. Ikke enorm kvalitet, men det funker. Det går også an fra webkamera.

De har forsøkt å lage et proxyverktøy for å integrere wiki i ItsL, men det virker ikke helt bra enda.

Tips til smart kursdesign:

  • Tenk Åpent
  • Tenk Samarbeid
  • Tenk Mobilitet
  • Tenk Multimedia
  • Tenk Elevmedvirkning
  • Tenk Langvarig og Gjenbruk

De oppfordrer også sine lærere til å følge med på omverdenen – hva skjer, hvilke nye verktøy dukker opp?

Avslutningsvis: det er for lite ressurser fra Norden der ute – og oppfordrer til å skrive om e-learning hos oss.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: