Implementering av IKT i undervisningen

Marte Bratseth Johansen, NTNU

Implementering av It’s Learning

Fokus på mange ting, og la vekt på at dette skulle spare tid, og de holdt mange kurs for å få lært opp alle ansatte grundig. Samme problemet som hos oss i startetn: få kom på kursene. Men ryktet spredte seg, slik at det stadig kom flere. For å få det effektivt fikk de single sign-on (til IT-avdelingens frustrasjon), og sørget for god tilgjengelighet av support.

ItsL brukes også her mest til administrasjon og informasjon, men også lenker til læringsressurser. Det betyr enkel bruk, men likevel gjør det en viktig jobb for de ansatte og studentene. Informasjons- og administrasjonskanalen er viktig for å gjøre læringen mer effektiv. Men resten av NTNU er jo som før – det å få inn bruk av IKT er en lang vei å gå.

Ser litt på hva som vil inngå i «avansert» bruk av IKT. Blir viktig å utvikle nye oppgavetyper, gode spørsmål som det ikke nødvendigvis finnes svar på. Dermed også nye vurderingsformer. Eksempel fra UiO, engelsk: lage en engelsk by med et wikisystem som arbeidsform.

Fra kvantitet til kvalitet

Artig måte å gjøre dette på: alle skriver på en lapp sin fullføring av setningen: «Jeg ville tatt i bruk «kvalitets-IKT » i min undervisning dersom bare…»

Jeg merker meg at det er en del som fremdeles svarer at det er tid, kompetanse, pc-tetthet osv som begrenser. Når skal folk skjønne at den eneste som kan gjøre noe med dette er dem selv!!! Selv om vi er en skjev representasjon av lærerstanden, blir svarene veldig klassiske. Vi må utforske, våge å forsøke osv. Vi kan ikke få denne kompetansen fra noe sted, vi må finne den selv. Vi kan ikke få gode eksempler presentert, vi må lage dem og presentere dem selv. Mitt eget svar: «…jeg klarte å fullføre/gjennomføre de forsøkene jeg allerede har startet.» Det er ingen som kan gjøre dette for meg. Jeg kan ikke magisk få mer tid. Jeg må våge å bruke nye metoder til å gjøre den «gamle» jobben. Og det må flere gjøre. De gode eksemplene trenger man ikke gå på dyre kurs og konferanser for å få. De finner man på nettet – de gode eksemplene er i web 2.0-verden, som er gratis og delt og åpen for alle. Det handler ikke om antall pc-er. Det handler om å bruke det man har. Alle lærere har tilgang på noen pc-er for elevene i Norge i dag. Hvis de vil. Alle lærere kan sette seg ned og finne ut av et nytt verktøy hvis de vil. Vi er lærere, for pokker. Vi skal da kunne lære?!?

*slutt på hjertesukk*

Tre nivåer i læring (V. Lagesen):

  1. Det som er nødvendig å lære for å utføre oppgavene våre
  2. Det som er nyttig å kunne for å utføre profesjonen
  3. Personlig interesse (selvrealisering)

Lærere er den yrkesgruppen som leser minst for å lære seg nye ting til jobben. Dette skyldes utdanningen vår og en systemsvikt, og ikke nødvendigvis hver enkelt lærer.

Faggruppene selv må definere hvordan IKT skal integreres (ikke om, hvordan), siden det er veldig forskjellig hvordan det gjøres i de forskjellige fagene. Dette skal nå gjøres som en del av lærerutdanningen ved NTNU. (Se PLU-veven.) Vi trenger ideer til hva vi kan bruke IKT til, kanskje en liten oversikt over hva som finnes, slik at vi kan utvikle nye metoder.

Reklamer

1 kommentar (+add yours?)

  1. AnneCathrine
    mar 18, 2009 @ 22:17:08

    Hjertesukket ditt var meget godt sagt!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: