Digital lesekompetanse

Eirik Newth

I dag er det verdens bokdag, og av alle de tiltak og arrangementer som lanseres er ikke et eneste digitalt. En bok er definert som noe som er mellom to permer. Neste år (2010) er det internasjonale leseåret. Newth antar at dette året også fokuserer på lesing som noe som skjer på ark mellom to permer.

Artig opplysning: den delen av hjernen som brukes til planlegging, er den samme som bearbeider minner – så planlegging av fremtiden baserer seg på minner fra fortid.

Snakker litt om «leseren» – både tradisjonelt og nytt bilde.

Arthur C. Clarke: «Mangel på dristighet er vår vanligste feil.»

Viser statistikk fra 2007 over mediebruk (fritid) – og den viser at folk faktisk velger å lese mye på skjerm, stikk i strid med utsagn om at «man» ikke liker å lese på skjerm. Statistikken viser at 16% velger å bruke internett på fritiden når de bruker medier, og en stor del av dette er lesing av for eksempel nettaviser.

Alle bøker der forfatteren er død for mer enn 70 år siden blir fritt tilgjengelig – og vil etter hvert bli digitalisert og fritt søkbart. Alt som noensinne er produsert vil sannsynligvis på et eller annet tidspunkt bli tilgjengelig, gratis eller lisensiert. Dette vil forandre hele måten nettet fungerer på, fordi vi ikke bare får tilgang til ny informasjon, men også gammel. Dette vil også øke kravet til kritisk bruk for elever, de må ta stilling til om det de leser er oppdatert nok. En reiseskildring fra Kongo skrevet på begynnelsen av 1800-tallet er neppe noe grunnlag for en moderne oppgave om Kongo.

Lesekampanjer treffer ikke. Vi setter hundrevis av millioner av kroner på slike satsninger, men lesingen er i beste fall konstant. Det finnes mange nettsider som har slike kampanjer, men det virker egentlig ikke. Newth mener at litt av problemet er at vi forsøker å stimulere til lesing av gamle medier. Når så du sist en kampanje for «hvordan lese nettaviser bedre»? Papirerstatninger når kun de frelste.

Dette handler ikke bare om vaner, men også verdier. Dette er en genuin medierevolusjon, og kan kun sammenlignes med Gutenberg. «Harry Potter-effekten» har uteblitt, fordi vi glemmer at selv om ungdom kan elske bøker som Harry Potter eller Ringenes Herre, er det ikke boken som medium de elsker, det er historien! De som sluker Ringenes Herre elsker også filmene, spillene, og andre medier rundt den samme historien.

Lesing er ikke lenger lesing – det er lesing/skriving. Deltakelse står i sentrum. Snakker om twitter (hvordan kan man unngå å nevne det i dag…). Twitter er et digitalt skrive/lese-medium som utvikler seg mens du ser på. Debatt/kommentarfeltene i nettavisene er jo en fascinerende sjanger i seg selv. Men mange unge bidrar også til wikipedia, de leser ikke bare det de finner der. Twitter har ekstremt lav terskel – kanskje det derfor har potensial til å bli brukt av mange, ikke bare de som er tekstlig sterke.

Etterlyser om det er noen som vet om undersøkelser som ser på bruk av Twitter i forhold til personer med lese-skrive-vansker. Send melding til @astronewth…

Vi trenger mer kunnskap om den ukontrollerte lesingen. Man tipper at en gjennomsnittlig norsk ungdom er på nett 2-3 timer daglig utenom skolen, og en del av dett er sannsynligvis kompetansehevende på et eller annet nivå. Dataspill er kompetansegivende – de fremste flyverne i det amerikanske luftforsvaret har en stor del av sin kompetanse fra dataspill. Et problem er at det er en inngrodd holdning om at «Skjermlesing stresser hjernen«. Det vi trenger er langsiktig og god forskning på all den lesingen ungdom gjør på skjerm/nett.

Vi trenger vilje til dialog. Viser til Drammensbiblioteket, som tar i bruk dataspill for å skape en arena for ungdom. Internett er en infrastruktur, og det egner seg og brukes til å bygge bro mellom kulturer, personer, arenaer osv. Eksempel fra goodreads, som er et sosialt nettsted for folk som elsker bøker.

Det 20. århundre var sannsynligvis det siste der boken var et dominerende medium for utdanning osv. Skolen bør derfor unngå å henge seg opp i denne for lenge.

Underholdende og informativt å høre på, aldeles glimrende å plassere dette rett etter lunsj!!! Dessuten en flott presentasjon, lite og fokusert tekst, med gode illustrasjoner som blikkfang mens man lytter til en engasjerende taler.

Advertisements

1 kommentar (+add yours?)

  1. Trackback: Dei gode døma – live blogging « Ut på tur!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: