Nye teknologier, nye muligheter

Paul Chaffey, Abelia

Teknologi har en tendens til å forandre ting. Skole, for eksempel. Hvorfor drives de som de gjør? Nevner Clayton Christensens «Disrupting class» – advarer om at fyren er uteksaminert fra Harvard business school ;-).

Abelia har laget en undersøkelse om teknologi i skolen (Oppslag NRK Nok PC-er – mangler lyse hoder). Vi er veldig god på hardware, men er for dårlige på kompetanse. Rapporten ligger på websiden til Abelia. De teknologiene som er på vei inn i skolen er også på vei inn i arbeidslivet. Teknologien er flyktig, men demografien er mer eller mindre fast/gitt.

Ser på prognoser for arbeidsmarkedet i 2025, der den store veksten kommer i helse- og omsorgssektoren.

Anbefaler å følge bloggen til Thomas Friedman (NY times). Har skrevet en bok: «The world is flat», og Chaffey formidler hovedpunktene som gjør verden flatere. To kategorier: politikk og internett.

Twitter er IT-bransjens hevn for at vi skal bruke mindre båndbredde.

Endringene i tjenester har vært enorm. Hvis du lager nettjenester i dag er det norske markedet for lite. Vi vet ikke hva den neste store tingen blir. Kommer nøytralt og greit innom Pirate Bay-saken – mener at en stor del av befolkningen synes det er greiere å betale litt og gjøre ting lovlig. Man kan ikke overlate denne tjenesteverden til ingeniørene og pc-folkene lenger. Wii er et godt eksempel – man lager et spillkonsoll med dårligere spesifikasjoner enn konkurrenten, og vinner…

Hva er skolens problem?

Det er ikke at lærere er dumme, men at skolen og samfunnet har fått for mange mål på en gang, og det blir overload. Ser på hvorfor vi har skole. Sitat noen: «Problemet er ikke skolen, men den tiden man ikke er på skolen.» Poenget er at det oppstår store sosiale skiller når man ser på den mengden kunnskap som bygges i og utenfor skolen. Skolen er svaret på global konkurranse. Skolen vår er god på prosjektarbeid, formidling osv. Selv om vi scorer litt dårlig på noen matematikktester. Vi kan ikke være best på alt, vi må fokusere på NOEN av de målene skolen har. Så kommer teknologien inn som en mulighet (noen sier problem). Utfordringen er å gjøre noe disruptivt.

Hva slags virksomhet er skolen? (Refererer til Clayton Christensens «The Innovator’s prescription») En løsninsbutikk? House (på TV) er den ultimate løsningsbutikken! Standardisert verdiøkende prosess? Tilrettelegger av brukernettverk?

Endringer:

  1. Spillteknologi og simulatorer – kan føre til mye høyere læringseffektivitet fordi man kan individtilpasse gjennom software.
  2. Podcasting og modularisering – gjør det lettere for elever å ta fag som skolen ikke tilbyr, eller som må følge en annen tempoplan, få inn universitetskunnskap mens man er på VGS osv. ITunesU og nylanserte YouTube EDU. Er dette en trussel? Neppe. Disruptive innovasjoner er endringer som kommer inn og tar over uten at vi merker det før det er for sent.
  3. Kunnskapsdeling i nettverk – D&B vist som eksempel. Nå kommer lærerne etter, og andre, fordi nettet nå innebærer verktøy som kan brukes til alt mulig! Utfordring: å bruke det som en integrert måte av det du allerede gjør for å spare tid. Dette har ikke kommet på grunn av dept, IT-avd eller sånt, det har kommet nedenfra. Vi vet ikke hvordan alle de nye verktøyene kommer til å se ut og hva de kan gjøre, men vi må eksperimentere. Skolen er godt posisjonert for å ta det i bruk.

 

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: