Økt 1: Digital vurdering i kunnskapsløftet

Unni Walle + elever (Kristina Egeberg og Malin A. Mate).

Dette innlegget er mer eller mindre det samme som ble holdt på Dei gode døma 2009.

Går først gjennom forskriften. Ser på både gammel og ny forskrift. En endring er at eleven ikke bare skal vite hva som er mål for opplæringen, men også hva som blir vektlagt i vurderingen. (Dette er noe av det jeg synes er vanskelig – for jeg er usikker på hvor stor frihet jeg har som lærer til å bestemme hva som egentlig ligger til grunn for karakterer. Hvordan trekker jeg inn øvelser og rapporter, hvordan vektlegger jeg det jeg bare ser i timene, som er vanskelig å dokumentere?)

Ser på dette med at elevene skal delta aktivt – og det kan gå på både fysisk og psykisk, og bør utnyttes av lærerne. Pass på at det som er/kan være uønsket aktivitet i timene står i ordensreglement, slik at man kan sette anmerkninger, for eksempel for chatting.

Vurdering med karakter – erfaring tilsier at de kriteriene man utarbeider må ha 3 nivåer, bare lavt og høyt er ikke nok.

Plikt og rett til egenvurdering! Disse elevene har fått anmerkning for ikke å levere egenvurderingen.

Dokumentasjonskrav: det er skoleeier som avgjør krav til form, omfang og innhold i dokumentasjonen ut over det som fremgår av forskriften.

Vurderingskriteriene er ment å være en vurderingsmal slik at det lages for faget, der man vurderer flere kompetansemål samtidig, basert på de ferdighetene elevene skal ha. Man må huske å måle det samme hele tiden på alle nivåer, ikke måle forskjellige ting på forskjellige nivå. Det er ikke meningen at man skal lage kriterier for hvert enkelt kompetansemål i læreplanen. I tillegg til kompetansemålene i læreplanen bruker disse lokale læringsmål, som er en oppdeling av kompetansemålene (der det trengs).

De vektlegger også metode – og valgfrihet for elevene der. Eleven må selv, i samarbeid med lærer, vurdere hvordan han/hun skal jobbe for å bli bedre.

Det er et problem å dokumentere all den vurderingen og tilbakemeldingen som foregår i løpet av en vanlig undervisningstime. Man kan for eksempel gjøre dette som en oppsummering 1-2 ganger i halvåret, der både elev og lærer skriver hvordan det ligger an. Også viktig at karakterer begrunnes. De bruker læringsplattformen til dette arbeidet. (Fronter)

Halvårsvurderingen er todelt – først uten, deretter med karakter. (Det er ikke åpning for å skrive inn kommentarer til termin- og standpunktkarakterer i skolearena vurderingsmodulen!)

Advertisements

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Elisabeth
    Jun 08, 2009 @ 14:27:54

    Bare en liten kommentar til det siste. Det skal være mulig å komme med kommentarer i skolearena også, men da må vi registrere standpunktkarakterer i hovedmodulen. Jeg ser iallfall at noen av mine elever som jeg kontaktlærer for, har fått kommentarer til terminkarakterene som ble gitt til jul.

  2. Kjemikeren
    Jun 08, 2009 @ 17:30:18

    Ja, men da ser du ikke termin/standpunktkarakteren i vurderingsmodulen! Det går nemlig ikke to veier. Det sendes fra vurderingsmodul til admsystem og dermed «vanlig» SA, men ikke omvendt. Jeg ser ikke mine terminkarakterer, som ble ført i «vanlig» SA, men de kollegene som førte terminkarakterer i vurderingsmodulen ser dem begge steder.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: