Uorganisk analyse – noen refleksjoner

Elevene mine, den søte lille kjemi2-klassen, har i dag praktisk prøve i kompetansemålet som lyder:

påvise metaller i legeringer og ioner i salter og gjøre rede for resultatene

Etter et par ukers jobbing med kjente salter og en “oppvarmingsrunde” i går, har de i dag fått utdelt hver sitt eppendorfrør fylt med en blanding av 3 salter. Alle saltene jeg har brukt for å lage blandingene står på et trillebord for å begrense litt utvalget de har for å lage sine endelige besvarelser.

Dagens oppgave: hva er i røret du har fått?

Betingelsene: Røret inneholder 3 salter med til sammen 4-6 ioner. Boken gir noen anbefalinger om ting som ikke bør blandes, de har jeg forholdt meg til, i tillegg til noen jeg har oppdaget selv.

Blant annet fant jeg plutselig ut i dag at hvis jeg blander kobbernitrat (kongeblått) og natriumjodid (hvitt), begynte de å reagere og farge det hvite saltet gult. Antar det er oksidasjon av jodid som skjer. Men da var det jo bare å lage en annen blanding…

Elevene jobber målbevisst og intenst. Ikke noe pause-mas her! Det er virkelig kjekt å se dem fordypet i faget på denne måten, noe helt annet enn når de river seg i håret over regneoppgaver de ikke finner ut av. Noen stiller mye spørsmål underveis, ikke alle klarer å stole på egne vurderinger. Og det er vanskelig for meg å finne balansen mellom å veilede dem og samtidig ikke gi dem for mye hjelp siden hele poenget er at de selv skal teste og argumentere seg frem til et svar.

Jeg har tenkt å skrive et innlegg her om hele opplegget jeg bruker i uorganisk analyse, men har ikke kommet så langt. Jeg er fornøyd med denne praktiske perioden, vi legger helt vekk teori-/tavleundervisning og elevene får utforske analysene selv. Problemet er at det er tidkrevende. Men samtidig veldig kjekt med noe “teori-lett” i oppladning til russetiden! Det blir litt tidsproblemer her. For de som er inne i faget: jeg holder altså på med kapittel 4 i boken (vi har bare en å velge i…), og har kapittel 10 igjen etterpå. Det er heldigvis ikke fryktelig tungt det heller, så vi blir vel ferdig til eksamen i alle fall. Håper jeg.

Legg igjen en kommentar

