Oppsummering 2010

Det er den tiden på året. Igjen. I fjor ble det nesten klisjeaktig da bloggosfæren tok års-oppsummeringen, men jeg liker sånt. Jeg liker å få litt oversikt. I år har det vært en stor endring som har stått i fokus: jobbskifte.

Det er et år siden jeg satt med utlysingen fra Nordahl Grieg VGS og med hjertet i halsen (sammen med en stor klump) gikk til min avdelingsleder og assisterende rektor ved Askøy VGS for å be dem være referanser når jeg søkte ny jobb. Da søknaden var skrevet, tok det en halv dag før jeg klarte å trykke på «send»-knappen. Jeg trivdes utrolig godt på Askøy, og det var en tung avgjørelse å skifte beite.

Så – etter at det første halvåret er tilbakelagt – hvordan har dette gått?

Hovedoppsummering: jeg er sliten. Kjempesliten. Hjernen er full, jeg glemmer ting, har ikke så mye kontroll og oversikt som jeg pleier. Angrer jeg? I det store og hele: nei. Men enkelte dager har jeg klart ønsket meg tilbake til Askøy og kjente rutiner.

Vi har hatt en intern evaluering av det første halvåret blant personalet, og det er vel ikke helt på sin plass å gå inn på detaljer her. Men det er vel ikke til å komme bort ifra at det alltid er en del ting som kan bli bedre. Jeg synes de fleste tilbakemeldingene jeg har lest har vært konstruktive, og ikke bare kritiske. Vi så på mange aspekter ved skolen, både fysisk arbeidsmiljø, organisering og arbeidsrutiner.

Jeg ser målet langt der fremme. Jeg liker en tydelig ledelse. Jeg synes bygget er stilig og i stor grad funksjonelt. Jeg synes det har vært en spennende høst, og jeg er glad for å være en del av Nordahl Grieg VGS helt fra starten. Mye gjenstår enda, men det kommer seg. Sakte men sikkert.

Ikke minst så har jeg lært utrolig mye. De største endringene for meg har vært:

  • Jobbe med hørselshemmede elever og tildels tolk i timene. Ny verden, nytt språk. Jeg satser på å lære tegnspråk på sikt, foreløpig kan jeg bare noen få tegn. Nok til at det kan være til hjelp, men ikke nok til å ha undervisning uten tolk. Det er langt unna. Det å ha tolk med i timene krever stort grad av planlegging, og gjerne i god tid i forveien. Hvis jeg er godt forberedt kan tolken være godt forberedt, og undervisningen blir best mulig.
  • Høy grad av samarbeid. Vi er pålagt å ha felles planer og felles vurdering, og det er foreløpig en tidkrevende prosess. Vi er mange lærere med forskjellig bakgrunn som ikke kjente hverandre fra før, og det tar tid å bli nok kjent til at det blir et effektivt samarbeid. En del av realistene er også relativt ferske i skolen og har ikke etablert sin praksisteori og blitt kjent med seg selv som lærere enda. Ting tar tid.
  • Rutiner. Det er først nå når jeg ser en helt fersk skole jeg oppdager hvor utrolig mange småting som bare «er der» på en etablert skole.
  • Jeg er bare en vanlig, dødelig lærer. Ikke superbruker. Ikke verkstedsansvarlig. Ikke ekoordinator. Ikke kontaktlærer. Bare faglærer. Jeg savner ekoordinator-jobben. Verkstedsansvarlig spørs det nå om jeg blir etter jul. Men foreløpig altså «bare» 100% undervisning av elever.

Men nå er det juleferie. Jeg er halvveis i en bunke heldagsprøver i matematikk 1T, og ser til min store glede at mange elever som har strevet hele høsten får uttelling for strevet. En del ting har falt på plass, som jeg har ventet på en stund, men som de kanskje ikke har innsett selv enda.

Etter nyttår begynner 2011, som er utnevnt til internasjonalt kjemi-år. Og jeg skal blogge for NKS. Da må jeg øke frekvensen litt…

1 kommentar (+add yours?)

  1. Trackback: Kjemiundervisning på en ny skole – en sped start « Kjemikerens utvikling

Legg igjen en kommentar