Digital leksehjelp

Den ene klassen «min» skal ha prøve i 1T på fredag. I høst ga jeg elevene msn-adressen min (jobb-adressen), men få av dem har kontaktet meg. Greit nok. Det er bare et tilbud. Jeg er som regel pålogget den adressen når jeg sitter hjemme og jobber, litt sjeldnere nå enn før fordi jeg har hatt litt kluss med programvare etter å ha oppgradert til Live Essentials 2011.

Men altså: i forbifarten i gangen i dag spurte en av elevene meg om jeg var på msn i kveld, han trengte mattehjelp men hadde ikke tid på skolen. Jeg sa at jeg skulle være pålogget i 8-tiden.

Så langt så vel. Elev logget på, og sa hvilken oppgave som var problemet. Man kan si mye om msn, men det er ikke noe særlig til å forklare definisjonen av den deriverte med formler… Eleven forsøkte å sende meg et dokument på msn, men versjonene våre var visst ikke kompatible. Så jeg vred hjernen og tenkte på alle muligheter jeg vet om for en form for samskriving. Og det er en del. Men nå var det en stor begrensning i dette med formler. Jeg har også en skriveplate, men nyeste versjon msn har fjernet mulighet for håndskrift. Løsningen denne gangen ble å opprette en mappe på SkyDrive delt med alle «venner», opprette et word-dokument redigert i word (ikke nettleser), og skrive der. Når jeg lagret, kunne eleven gå på web-app-visning og trykke F5 (refresh) og få opp det jeg skrev. Ikke videre glimrende løsning, men det funket.

Jeg ble sittende og gruble litt, og oppdaget at nyeste versjon av MathType (som HFK heldigvis har lisens på til alle elever/lærere, de klarer å gjøre NOE riktig…) kan kopiere ut til googledoc-format. Jeg er ingen stor fan av googledocs, jeg er for bortskjemt med funksjonalitet og tastatursnarveier i MSOffice. Men når jeg nå kan ha et MathTypevindu åpent og bare kopiere formler direkte inn i googledoc, ser jeg at dette må være en brukbar løsning på det problemet jeg møtte i kveld. For i googledoc kan man skrive samtidig, det kan man ikke i MS WebApps…

I mitt neste liv skal jeg lage ETT program som kan gjøre ALT. Jah.

4 kommentarer (+add yours?)

  1. Lasse Finsås
    Feb 10, 2011 @ 10:12:40

    Hei,

    Vi har kikket litt på bloggen din og tillater oss å komme med et par tips 🙂

    Først, har du MS OneNote installert på din PC? Er du lærer i Hordaland FK, har du gjennom fylkets avtale «rett på» full versjon av MS Office hjemme, hvor bl.a vårt notatverktøy, MS OneNote ligger.

    Har du dette på PC`n din? Her vil du finne MS OneNote, og hvis du ikke er kjent med denne, så ligger det her et meget bra utvalg av mattematiske symboler du kan bruke. Ved hjelp av MS OneNote kan du avløse deler av din utfordring. Her kan du f. eks dele denne notatboken, rett i din skydrive, hvor også MS Office web apps ligger. Alle din evt MSN/Live/Hotmail kontakter har tilgang på MS Office web apps her: (http://office.live.com/). Hvis du eksempelvis publiserer denne MS OneNote notatblokken (du kan sette rettigheter på den), vil «mottager» kunne se dette gjennom sine MS OneNote på web (eller i egen MS OneNote, om han har dette)

    Ta gjerne kontakt med oss hvis du har flere spm, eller behov for assistanse.

    med vennlig hilsen
    Lasse Finsås
    Microsoft Norge AS
    lassef@microsoft.com

  2. Kjemikeren
    Feb 10, 2011 @ 23:00:01

    Ja, jeg har OneNote. 2010-versjonen, som kreves for å bruke SkyDrivesynkroniseringen. Elevene også. Kom på den løsningen etterpå.
    Men å velge matematiske symboler fra en meny med musen er for meg som ihuga touch- og tastaturbruker et dårlig alternativ. Det er derfor jeg er så glad i MathType.
    Men hvis jeg kan redigere i OneNote på maskinen min mens elevene ser det, og elevene kan bidra, er jo dette en god løsning. Har litt blandet erfaring med SkyDrivesynkroniseringen (altså gjennom ON), den er treg eller finner ut at den ikke vil snakke med server innimellom.

  3. helgejansen
    Feb 11, 2011 @ 11:15:29

    Hei

    Jeg har lyst til å komme med en liten tilleggsopplysning om at Microsoft har lansert en digital kalkulator som heter Mathematics 4.0. Denne vil lanseres på norsk i løpet av kort tid, men du kan prøve den engelske versjonen her: http://www.microsoft.com/math.

    Mathematics 4.0 integreres både med Microsoft Word og Onenote. Dette betyr at du kan sitte å jobbe med matematikk direkte i applikasjonen.

    Mathematics 4.0 har fantastiske verktøy for å vise grafene til uttrykkene du jobber med.

    Ta kontakt dersom du ønsker mer informasjon

    Med Vennlig Hilsen

    Helge Jansen
    Rådgiver Microsoft
    v-hejans@microsoft.com

  4. Trackback: Digital leksehjelp | Chatlevik

Legg igjen en kommentar

