Tidlig motivasjon og interesse!

Det ble et kjapt innlegg for kjemiårets blogg i dag, inspirert av en svært entusiastisk 7-åring!

Kopi av innlegget:

I dag kom 7-åringen min hjem etter det som sikkert har vært hans gøyeste skoledag så langt. Allerede i går trippet han rundt her hjemme i forventning, for de skulle på VilVite med klassen og lære kjemi! I går hadde de forberedt seg til besøket, men jeg fikk aldri helt klart ut av ham hva de egentlig hadde gjort. Men han hadde stolt kunnet fortelle klassen tegn for kjemi (jeg jobber på knutepunktskole og holder på å lære meg litt tegnspråk).

I dag boblet han over av entusiasme, besøket har i aller høyeste grad vært vellykket. Fra hans rapport:

  • Blåst opp ballong uten å blåse
  • Laget grønt pulver ved å sette fyr på oransje pulver
  • Det kom poff fra et rør når de holdt det over et lys
  • Laget kritt av et skjell

Og best av alt: «kjemikere er sånne som kan ta et stoff og lage et nytt stoff»! («Og når jeg blander sjokopulver i melken min er jeg litt kjemiker også, mamma.»)

Han kom med utrolig detaljerte beskrivelser av de tre forsøkene nevnt over, såpass at jeg uten problemer kan tenke meg til hva som har blitt gjort:

  • Ballongen var festet på et sånt rør som så ut som en flat lang ballong, og der hadde vi eddik opp til den svarte streken, og så puttet vi noe oppi som laget bobler og boblene gikk opp i ballongen og blåste den opp.
  • Mannen satte en skål med oransje pulver oppi et kjempestort glass, så stakk han en lang metalltråd nedi og satte fyr på enden. Så la han en duk over det store glasset, og når gnistene fra metalltråden traff det oransje pulveret, ble det grønt.
  • Vi tok et glassrør fullt av vann nedi en skål med vann, og så gikk det en gummislange fra under glassrøret til et annet rør, der hadde vi eddik og så en bit med kritt nedi og satte korken på. Når alle boblene var ferdig løftet vi glassrøret forsiktig vekk fra gummislangen og holdt det over et lys og så sa det POFF.
  • Hvis vi legger et skjell i eddik og venter leeeeenge blir det til kritt. Det var litt rart.

Antar at leserne kan gjenskape de fire forsøkene? Kanskje det er noen ideer her til ellers innholdsløse naturfagstimer eller kjemitimer i juni?

Legg igjen en kommentar