Forlate en jobb i en web 2.0-verden

Første uke i ny jobb hos itslearning er over. Jeg har forlatt ePedagog-stillingen i HFK, og i den forbindelse gikk det opp for meg at det å være digitalt aktiv og bruke flere forskjellige verktøy, særlig nettbaserte, representerer en ny utfordring når man skal forlate en stilling.

Jeg har forsøkt å lage en liste over alle de stedene jeg nå har en innlogging, eller ting er delt med meg med tanke på samarbeid:

  • Epost (Her ligger det automatikk og jeg mister tilgang. Men dersom jeg har satt opp videresending vil denne virke selv om jeg er i permisjon.)
  • FEIDE-bruker (innlogging til en rekke tjenester) denne er koblet til min epost, som sperres:
    • Itslearning – både som lærer og som forelder (hva som skjer med den siste der aner jeg i alle fall ikke)
    • SkoleArena
    • Lokus
    • NDLA
  • Delt OneNote-blokk
    • Blokker andre har delt med meg fra sin OneDrive (tidligere SkyDrive)
    • Blokker jeg har delt med andre fra min OneDrive (dette har jeg kontroll på – men da må disse personene selv ta ansvar for å eventuelt dele denne blokken et annet sted, altså at noen «arver» ansvaret).
  • Delte mapper/filer på OneDrive
  • Delte mapper på Dropbox
  • Delte mapper og filer på Google Drive
    • Denne er spesielt komplisert fordi det er både åpne dokumenter og lukkede dokumenter fordelt på mange mapper og brukere.
  • Innlogging på nettsider jeg har jobbet med

Skal jeg nå miste tilgang til de filer mine tidligere kolleger har delt med meg, betyr det at DE må inn og frata meg rettigheter. På google drive kan det i stor grad løses ved at jeg sletter ting fra min side, men dokumenter som JEG har opprettet vil da forsvinne for dem (så vidt jeg har skjønt). Det vil si at jeg må inn og overføre eierskap til noen andre. Det sier seg selv at dette er en tilnærmet umulig jobb dersom man har en del dokumenter.

I tillegg har jeg diverse «education»-konti på tjenester rundtomkring på nett der man enten får gratis-versjon eller utvidete muligheter og rettigheter når man bruker verktøyet i undervisningssammenheng. Dette bør jeg vel strengt tatt nå reversere til en vanlig personlig konto, eller dersom jeg skal bruke det i jobbsammenheng for itslearning, opprette bedrifts-konto.

Det er helt klart et behov for at man utvikler rutiner på dette området, både for oppstart av en nyansatt og for avvikling for en som slutter. Hovedproblemet med deling av ting på f.eks. OneDrive er at det knyttes mot personlige konti. Dersom man skal unngå dette, må bedriften opprette en felles konto som står som eier men som ikke er i bruk av enkeltpersoner. Denne må da styres av en eller flere i ledelsen, men det er jo fryktelig tungvindt at en overordnet skal opprette alle dokumentene de ansatte skal jobbe med… Alternativt må da alle ansatte ha passord til denne kontoen, og så bør det skiftes når en slutter. Ikke helt rett frem altså.

Igjen ser vi at det er en mismatch mellom utviklingen og anvendelsen av verktøy, og de regelverk og rutiner som er gjeldende. Dette er en utfordring vi står overfor i mange sammenhenger og noe bedrifter generelt burde ha en bevisst holdning til. En mulig løsning i første omgang er at det settes krav til at man skal bruke sin jobb-epost til registrering av alle tjenester, og så avslutte disse når dette arbeidsforholdet avsluttes. Det blir likevel et problem dersom denne kontoen står som eier og at ting derfor forsvinner når kontoen avsluttes.

1 kommentar (+add yours?)

  1. jorgenkri
    May 27, 2014 @ 11:15:56

    Jeg trur slike ting blir enklere ettersom flere av tjenestene vi bruker støtter FEIDE. Hvis man gjennom FEIDE i tillegg kunne fått en OpenID som er en åpen standard for identifikasjon støttet av Google, Microsoft, Yahoo ++, så kunne denne vært benyttet til å opprette diverse kontoer andre steder. Men, desverre trur jeg ikke OpenID inneholder regler for oppsigelse av opprettede kontoer (og sletting av kontoens data på tjenestens server), selv om du kan skru av tjenestenes tilgang til din OpenID.

Legg igjen en kommentar

